Kost och träning

Sju veckor med mitt supergrymma träningsschema, och jag har inte svikit det (eller mig själv heller för den delen) en enda gång. Revolutionerande, i alla fall för mig som aldrig tidigare har följt de reglerna jag satt upp för mig själv. Denna veckan ska jag försöka fokusera på vad jag stoppar i mig. Snart (väldigt snart) fyller jag år. Jag vill må absolut bäst på min födelsedag och alla dagar efter det också. Ska försöka börja lite försiktigt med att äta mer "rätt" saker. Mer grönsaker, mer vatten, lite mindre portioner. Toppenbra! För mig är det mycket svårare att äta bra än att träna bra. Jag vet inte varför, men troligtvis för att jag är van vid att träna mycket och inte har varit lika fokuserad på kost tidigare. Men jag har insett att man snabbare når bättre träningsresultat genom att ge kroppen vad den verkligen behöver och inte massa kakor, vitt bröd m.m. Och jag vill ju förbättra mig mycket mer med löpningen. Om några veckor ska jag kunna springa en mil. Då gäller det att kroppen får rätt näring. Så ge mig gärna tips på bra mat eller hur ska ska tänka, om ni har några. :)

Idag sprang jag 3,2 kilometer med klassen. På tid. Jag brukar ju alltid ta tiden på mig själv när jag springer men idag kände jag att jag hade mycket mer press på mig eftersom min prestation skulle betygssättas. MVG-gränsen låg på 16 minuter och jag sprang på 15.26. Härligt. det var dock 16 sekunder sämre än förra gången, för ett halvår sedan, men då tränade jag fortfarande handboll så det är troligtvis därför. Men jag fick MVG idag. Inte illa. Och igår var jag och Sara ute och sprang. Jag sprang 5 kilometer på 23.30 minuter. Det är ganska bra, men snart kan jag springe det mycket snabbare än så. Det ser jag fram emot.


Kommentarer
Postat av: Nikki

sv: jaha usch då!

jag är glad för jag svara på mina fina kommentarer.

vad gör du då? <3

2009-04-21 @ 09:59:36
URL: http://baranikkis.blogg.se/
Postat av: Sofie Ö

Hilda! Jag tänkte bara ge dig lite råd ;D Kost och träning har blivit det absolut roligaste och viktigaste i mitt liv och därför känner jag att jag borde ge dig lite tips, nu när jag vet att du satsar så hårt på det här! Du är ju seriös och motiverad, det är härligt att se!



Du vet säkert redan allt om vad träning gör mot kroppen och varför maten är viktig. Att döma av ditt träningsupplägg tror jag också att du vet att återhämtning är viktigare än träningen?! Det är den! Mat och vila är det som krävs för att hela tiden förbättras, eftersom man bryter ner kroppen när man tränar och bygger upp den när man inte tränar.



Så efter ett hårt pass är det jätteviktigt att skynda sig att tillföra snabb näring till kroppen (helst inom en kvart, men 90 minuter är absolut max!). Då bör du få i dig kolhydrater + protein, i snabb form (t. ex banan och keso/kesella eller kanske riskaka med fiskpålägg eller ägg med kaviar eller bla bla bla ;D)



Många tror att bara styrketränare behöver käka massa proteiner, men det är inte sant. Det är ju dina benmuskler som kämpar när du springer, och även om du huvudsakligen tränar upp ditt hjärta och dina lungor (cardio/kondition) så bryts ju musklerna ner. Därför är det bra att du inte slarvar med proteinet. Jag har ingen aning om din vikt osv, så jag kan inte ge dig exakta siffror på hur mycket protein du behöver. Men en regel är 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt.



Fett är också viktigt, men inte mättat fett eller transfetter, obviously!;) Avocado, nötter, fet fisk (omega 3) eller olivolja/vegetabiliska oljor är bra källor. ca 20-30 % av dagens kost bör komma från fett.



Kalcium är viktigt! Särskilt för att inte drabbad av benfrakturer eller urkalkning/benskörhet i långa loppet! Akta dig för skador, jag vet att du älskar löpning. Leder och skelett är bra att hela tiden ha koll på. Om du dricker för lite mjölk eller äter för lite kalcium (t.ex fil, ost osv) investera då i kalciumtabletter! Det är så viktigt för skelettet!



Gör inte heller som jag gjorde när jag var sjuk: lita på det du läser i tidningar osv. Jag vet ju att du är smart, men man kan lätt bli lurad ändå! Nu har jag pluggat näringslära som en tok, och de flesta dieter i tidningarna leder till orkeslöshet och man kan bli allvarligt sjuk. Många säger "ät såhär så mår du bra", men det är oftast helt fel. Det finns ju många som menar att kolhydrater är ett gift eller att fett gör oss feta. Tvärtom orsakar näringsbrist och energiunderskott ofta fetma och oönskvärda valkar på kroppen.



Mitt sista tips är att äta mellanmål! Jag vet att du inte försöker gå ner eller upp i vikt, men att äta sex mål om dagen är ett optimalt hälsoråd. Ät inte tätare än två timmar bara. Genom att äta mellanmål håller man blodsockernivåerna i schack (dvs de stutsar inte upp och ned) och så blir man inte spontant hungrig för ofta. Fettförbränningen och kaloriförbrukningen höjs när man äter regelbundet och förhindrar att man känner sig frusen, trött och hängig. Man orkar prestera bättre när kroppen "eldar" sin energi ordentligt och inte sparar in. Många som idrottar tror att det är bra att äta lite, eller sällan. Men det leder ofta till viktnedgång av muskler. De tappar styrka, blir tröttare och procentuellt fetare. Så ät tillräckligt, det är mitt bästa råd.



För lite energi och näring gör inget gott för kroppen och man försämras i sina prestationer mer och mer ju längre tid man slarvar. Men jag vet att du fixar det här, det går ju bra som det gör för dig, menar jag. Var inte för ortodox heller, unna dig att avvika från det utsatta och bestämda och fastna inte i rutiner. Jag kommer kanske ha mina hela livet - och det är tyvärr på gott och ont. Jag har helt tappat min spontanitet vad gäller kost och träning. Fast jag är van nu, så det gör inte så mycket.



Lycka till nu och viktigast är såklart att du har kul.



2009-04-21 @ 14:57:09
Postat av: Sofie Ö

Och just det!^^

Jag vet att många är skeptiska till mig när jag snackar om hälsa, då jag för en tid sen körde min i bottnen! ;S Men för att bara bevisa att jag verkligen tror på och har belägg för tidigare inlägg kan jag avslöja något mycket få människor vet: Jag äter 5 gånger om dagen (två mellanmål, ibland 3 - dvs 6ggr/dag) och jag äter MYCKET mat för att jag inte ska bli tjock. Du vet ju att jag är livrädd för det... haha.



Men viktigast av allt för att jag ska orka, och bli bättre i träningssyfte. I mer än en och en halv månad har jag strikt följt mitt kostschema, som gett mig enorma framgångar. Det innehåller dubbelt så mycket energi (kalorier..) som det jag tidigare åt på - det som jag kom överens med sjukhus om. Det bästa av allt är att jag har blivit vältränad och mindre plufsig kring mage och ben. De är stenhårda! Liksom, jag har muskler nu. Hemligheten till att få en bra kropp är att lyssna på dens behov.



Jag går hem på rasterna och äter därför att bamba har FÖR LITE näring i sin mat. Vart är mitt protein? Det första jag gör på morgonen är en bamsefrukost, som innehåller 20-30g protein och kanske 50g kolhydrater. Det kan motsvara Havregrynsgröt på två dl havregryn och en burk tonfisk och två ägg. Du ser! MYCKET.



Jag ska inte tjata, men jag reagerade lite när du skrev "mer grönsaker, mer vatten, MINDRE portioner"! Det är nyckeln till att bli plufsig och orkeslös. Det är inte alls för att skrämmas, men man blir liksom... tja mullig av att överträna och äta för lite. Musklerna försvinner, men vikten är densamma och muskler väger mer än fett. Googla på det! Det är så himla synd att alla talar FÖR att man ska äta som en mus! Det är inte sanning. Tro mig, det blir inte bra. Kram, jag ska ge mig nu (HAHA) <3

2009-04-21 @ 15:08:38
Postat av: anna

Åh, kära vännen. "mer grönsaker, mer vatten, MINDRE portioner"? STOPP säger jag. STOPP STOPP STOPP. Jag tänker inte tala om för dig vad du ska äta och inte, jag kan däremot säga såhär: jag har varit sjuk i anorexi, och för lite mer än ett halvår sen så började jag en behandling. Efter fyra veckor med 5måltider om dagen (och nu snackar jag REJÄLA portioner.) hade jag GÅTT NED ett kilo! Och då var jag ändå underviktig! Vet du varför? För att min förbränning kickade igång. Om man följer ditt "mer grönsaker, mer vatten, MINDRE portioner" så kan jag garantera motsatsen. ÄT NORMALT. Det kommer gynna både din kropp, ditt sinne och din träning. Kram på dig!

2009-04-23 @ 08:58:53
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Alshammar - Style As Lifestyle

vilken härlig bild!

lycka til med träningen:)

2009-04-26 @ 12:16:20
URL: http://halshammar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback